Ogos 15, 2008

Subjektiviti

Aku mahu kamu tahu jika hari ini aku banyak sungguh bercakap pasal musik. Sesuatu yang mungkin cukup subjektif dan yang pasti nya benda-benda yang berteraskan subjektiviti memang agak menarik untuk di bincangkan. Kamu boleh berkata apa sahaja yang kamu rasakan benar,

There is no absolutely right or wrong solution to the topic. There are only better or worse solution
(itupun jika kamu tidak mempedulikan jika kamu bakal di ketawakan kerana tastes kamu itu).

Sekurang-kurangnya kamu tidak hipokrit bukan??

Tetapi aku menyarankan dengan kuat kepada kamu supaya memilih untuk hipokrit jika dan hanya jika kamu itu mahu melibatkan atau cuba memperjuangkan secara bermati-matian musik yang mungkin dari pelajar?? Akademi Fantasia dan yang seangkatan, mungkin musik rock? yang sedikit leleh (relevankah rock tetapi leleh?) dan apa sahaja yang seumpama dengan itu.
Kamu boleh di ibaratkan sebagai mencampakkan diri kamu di tengah-tengah Colosseum yang sarat dengan muatan manusia, kemudian manusia-manusia itu mentertawakan sambil menuding-nuding jari ke arah kamu, kamu mahu begitu??
Maka pilihlah untuk hipokrit

Sebenarnya kamu berhak untuk suka dan cinta terhadap apa sahaja yang kamu suka dan cinta!!Persetan dengan orang-orang yang memenuhi Colosseum itu. Kamu jangan menjadikan diri kamu sebagi orang-orang yang sakit. Jangan menjadi tipikal dan pesimis.



Semuanya bermula dengan avatar ym ini


"menyirapnye aku tgk avatar ko, tukala, menyampah sial indie"

Seorang rakan di tahap musician yang memang tinggi fahaman musik metal nya menegur tindakan aku yang beravatarkan tersebut. Aku ketawa tetapi masih tidak hipokrit, sambil membalas kritikan terhadap Lamb of God yang di obsessikan dia.


"sapot hujan sial mamat ni..kahkahkah"


Tiba-tiba aku macam ???, watafak kah ini musician mengeluarkan statement yang berbaur pengancaman maruah. Please okay, what the hell dengan that Hujan!! That indietronic is the best complilation of JMFH and there is definitely has no relation dengan Hujan kamu itu. Apakah Hujan??


Musician itu kemudian nya mengolah lagi kenyataannya


" psni ko bole la bli suar ketat, mafla, kasut putih dpan tajam, popeye head, blazer"


Kali ini aku hanya mampu type 'hahaha' sambil memberikan sepatah dua 'cibai' kepada musician tegar itu. Yang menyokong Hujan, teruskan, pedulikan dengan entri yang ini, kamu ada citarasa yang pelbagai. Sokong Hujan! Kamu akan di kelilingi gadis-gadis.
Aku masih lagi apakah Hujan??

Aku off-topic, tak mahu terus di label Hujan's, dengar Colby Caillat lagi baik, di label pendegar lagu sappy rasanya lebih manis sebab memang betul pun aku pendengar lagu-lagu begitu. Sebut band Indon mana yang kamu mahu recommend?


"klu nk refer dram sape best, solo sape best, bolela sket2, lagu2 kapitalis kurang sket la"


Entah si musician ini faham dengan banyak apa itu kapitalis?Idealistik la konon kamu itu?Anti kapitalis huh? Mungkin ini yang dia maksudkan barangkali.


"indie snang la, main 4 kod, nyanyi lewey2, setel jual lagu"


Kamu mungkin ada betulnya di sini. Musik mereka lebih mudah dan itu adalah untuk mereka-mereka yang sukakan 'mudah'. Musician ini lain, dia seorang yang complex dan sukakan complexity.
Inilah dia subjektiviti barangkali!!


Thomas Lang, Derek Roddy, Jeff Ballard yang memang entah siapa bagi aku selain Lamb of God & A7X yang sedikit familiar diperkenalkan musician. Kamu cari sendiri di Youtube kalo kamu juga seperti aku. Benarlah kalau aku mengelarkan dia ini musician, selain kebolehan yang 'multipurposed' , mereka-mereka orang yang seperti musican ini menilai dan menikmati musik sepenuhnya, setiap beat dan pluck instrument itu di nilai sebelum memberikan label bagus. Sebab itu aku kata kamu complex. Aku hanya sekadar mendegar musik yang pelbagai selagi itu tidak memberi kesakitan telinga mahupun hati!!


Jika aku perlu ulang semula,

There is no absolutely right or wrong solution to the topic. There are only better or worse solution.

Maka kamu masih tidak perlu bimbang jika kamu sukakan Hujan mahupun Akademi Fantasia!!




p/s: Aku peduli apa kalau kamu tidak suka. Pergi jahanam dengan mereka yang sakit



Tiada ulasan: